EDUP3163 Profesionalisme Keguruan Dan Kepimpinan Guru

 Pelan Pembangunan Profesional Kendiri dan Kerjaya

  • Kejayaan dan kemajuan sesebuah negara bergantung kepada tahap pengetahuan, kemahiran, dan kecekapan rakyatnya. 
  • Dalam hal ini, sistem pendidikan memainkan peranan utama dalam melahirkan modal insan yang berkualiti. 
  • Sehubungan itu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menetapkan aspirasi pendidikan melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
  • Ia menegaskan bahawa setiap murid berhak mendapat akses dan peluang pendidikan yang sama rata tanpa mengira lokasi, jantina, atau latar belakang sosioekonomi.  
  • Sebagai seorang guru baharu yang ditempatkan di sekolah kawasan pedalaman, saya perlu merancang pembangunan diri dan kerjaya perguruan dengan merujuk kepada model peringkat perkembangan guru KPM, yang berasaskan Kerangka Latihan dan Pembangunan Berasaskan Pertumbuhan. Enam peringkat perkembangan guru ini dapat membantu meningkatkan profesionalisme saya dalam bidang pendidikan serta memperkukuh pencapaian sekolah, sama ada dalam aspek akademik atau kokurikulum. 
  • Dengan itu, saya dapat memberi sumbangan bermakna kepada kejayaan sistem pendidikan negara.



Enam Peringkat Perkembangan Guru (KPM): 

A. Pelaksana (DG41)

  • Pada peringkat pelaksana (DG41) seorang guru berperanan sebagai pelaksana dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). 
  • Sebagai seorang guru baharu yang baru menamatkan latihan ikhtisas keguruan, banyak perkara yang perlu saya pelajari bagi mengadaptasi teori yang dipelajari di institusi pendidikan dengan budaya kerja di sekolah. 
  • Oleh itu, Modul Program Pembangunan Guru Baharu (PPGB) yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) pada tahun 2015 menjadi panduan utama dalam memperkukuh pembangunan profesionalisme saya.
 

  • Saya akan mendapat bimbingan secara berstruktur mengenai budaya kerja sekolah, pengurusan PdP, serta aspek pentadbiran dan pengurusan mata pelajaran, kokurikulum, dan sahsiah murid. 
  • Pendekatan ini selaras dengan SGM 2.0, yang menekankan pengadaptasian teknologi dan strategi pembelajaran baharu dalam meningkatkan kualiti PdP. 
  • Dengan memahami budaya kerja sekolah dan keperluan komuniti, saya dapat merancang pendekatan pengajaran yang lebih berkesan dalam menangani cabaran PdP yang dihadapi.

          


  • Kesemua inisiatif ini bukan sahaja membantu dalam membangunkan profesionalisme dan kompetensi saya sebagai seorang guru tetapi juga menyokong hala tuju pendidikan negara. 
  • Dengan pengalaman dan pencapaian yang saya peroleh sepanjang empat tahun pertama perkhidmatan, saya akan berusaha untuk melayakkan diri sebagai Guru Cemerlang, sekali gus terus menyumbang kepada peningkatan kualiti pendidikan sejajar dengan SK@S dan SGM 2.0
B. Penggerak (DG44)


.
  • Dalam perjalanan menuju ke arah tersebut, motivasi diri amat penting bagi menghadapi cabaran
  • Seorang guru juga tidak terkecuali daripada berhadapan dengan pelbagai rintangan, terutama bagi guru di kawasan pedalaman. 
  • Oleh itu, motivasi diri perlu sentiasa diperkukuh agar tidak mudah berputus asa dan terus bersemangat dalam mendidik anak bangsa. 
  • Setiap individu perlu memenuhi keperluan asasnya bagi mengekalkan motivasi dalam menjalankan tugas dengan berkesan. 
  • Saya akan terus mencari sumber inspirasi serta melakukan refleksi kendiri supaya kelemahan yang dihadapi dapat diatasi melalui kelebihan diri dan persekitaran.


  • Dalam usaha membangunkan profesion perguruan, saya akan meneroka kaedah dan teknik pengajaran yang lebih khusus serta menghasilkan modul PdP yang boleh dimanfaatkan oleh warga sekolah. 
  • Melalui Professional Learning Community (PLC), saya akan bertukar pandangan dan berkongsi pengalaman bersama rakan guru bagi menghasilkan modul strategi PdP yang berkesan. 
  • Pendekatan ini bukan sahaja menyokong pembangunan profesional guru seperti yang digariskan dalam SK@S, malah memastikan peningkatan pencapaian akademik murid sejajar dengan hala tuju pendidikan negara.

C. Pembimbing dan Mentor (DG 48)
  • Seorang guru yang berkemahiran berperanan sebagai pembimbing dan mentor kepada rakan sejawat berdasarkan kebolehan, pengetahuan, dan pengalaman sepanjang perkhidmatannya. 
  • Dalam proses bimbingan, kemahiran komunikasi yang baik amat penting bagi memastikan maklumat dan mesej dapat disampaikan dengan jelas kepada penerima. 
  • Oleh itu, saya akan melengkapkan diri dengan kemahiran komunikasi yang berkesan serta mengikuti kursus berkaitan bagi meningkatkan keupayaan dan keyakinan diri untuk berinteraksi dengan komuniti. 
  • Aspek ini selari dengan Standard Kualiti @Sekolah (SK@S), yang menekankan kepimpinan instruksional dan kolaboratif dalam kalangan guru bagi meningkatkan keberkesanan PdP di sekolah.

  • Kesemua inisiatif ini menyokong matlamat SK@S dan SGM 2.0 dalam membangunkan ekosistem pendidikan yang mampan, inovatif, dan berdaya saing.
D. Peneraju Perubahan (DG52)
  • Saya bercadang untuk menyertai seminar bagi membentangkan kertas kerja. 
  • Ini akan membantu saya mengembangkan idea ke peringkat negeri dan kebangsaan serta memberi manfaat kepada lebih ramai pihak. 
  • Melalui kajian tindakan yang dijalankan, saya dapat mengenal pasti masalah dalam PdP serta mencari penyelesaian yang boleh diterapkan dalam skop lebih luas, termasuk cabaran PdP di luar kawasan bimbingan saya. 
  • Usaha ini sejajar dengan Standard Kualiti @Sekolah (SK@S), yang menekankan kepentingan refleksi berasaskan data dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran.
  • Selain itu, saya akan menghasilkan modul dan buku berkaitan strategi pengajaran yang berkesan bagi membantu mengurangkan jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar. 
  • Inisiatif ini selaras dengan SGM 2.0, yang menggalakkan inovasi dalam kaedah PdP bagi memastikan semua murid mendapat akses pendidikan berkualiti. 
  • Buku yang dihasilkan juga akan menampilkan langkah-langkah yang boleh diambil oleh sekolah pedalaman untuk mengikuti perkembangan pendidikan negara. 
  • Dengan usaha ini, saya berharap dapat menyumbang kepada peningkatan kualiti PdP serta memperkukuh peranan guru sebagai peneraju dalam transformasi pendidikan.
E. Pemikir Strategi (DG54)

  • Bagi meningkatkan profesionalisme saya sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP), saya berhasrat untuk berkongsi kemahiran yang dimiliki dengan guru praperkhidmatan sebagai persediaan awal menghadapi cabaran dunia pendidikan. 
  • Oleh itu, saya bercadang untuk memohon jawatan sebagai pensyarah di Institut Pendidikan Guru (IPG) agar dapat berkongsi pengalaman dan ilmu dalam menyelesaikan isu pengajaran dan pembelajaran bahasa Tamil. 
  • Pendedahan awal kepada bakal guru amat penting bagi memastikan mereka bersedia dari segi fizikal, mental, dan kognitif dalam menghadapi perubahan dalam sistem pendidikan. 
  • Sejajar dengan Standard Kualiti @Sekolah (SK@S) dan Sekolah Generasi Malaysia (SGM) 2.0), peranan guru bukan sahaja sebagai penyampai ilmu tetapi juga sebagai pemimpin pembelajaran yang mampu menerapkan pendekatan inovatif dalam PdP. 
  • Oleh itu, saya ingin membimbing bakal guru agar mereka lebih memahami teknik PdP yang berkesan, penggunaan teknologi dalam pengajaran, serta kaedah menyantuni pelbagai latar belakang murid.
  • Melalui peranan ini, saya dapat membantu membentuk guru yang berkualiti serta berdaya saing, sejajar dengan matlamat SK@S dan SGM 2.0 untuk memperkasa sistem pendidikan negara.

F. Pemikir Holistik ( Gred JUSA C)
  • Pada tahap ini, saya akan berkongsi pengalaman dan pengetahuan dengan menyertai barisan panel dalam merangka dasar serta hala tuju pendidikan negara.
  • Hala tuju ini diterjemahkan dalam bentuk modul, pelan pembangunan, manual pelaksanaan dasar pendidikan baharu, dan sebagainya sebagai rujukan utama guru dalam melaksanakan pengajaran di sekolah.
  • Sebagai panel penggubal, saya berpeluang menyumbang kepada pembangunan modal insan yang holistik, selaras dengan aspirasi Standard Kualiti @Sekolah (SK@S) dan Sekolah Generasi Malaysia (SGM) 2.0. SK@S menekankan kualiti pendidikan berdasarkan amalan terbaik di sekolah, manakala SGM 2.0 menggalakkan inovasi dan penggunaan teknologi dalam PdP. 
  • Oleh itu, penglibatan saya dalam penggubalan dasar membolehkan saya menyumbang kepada pembentukan kurikulum yang lebih dinamik dan relevan dengan keperluan semasa, memastikan murid bersedia menghadapi cabaran global serta berdaya saing di peringkat antarabangsa.

Kesimpulan 

Kesimpulannya, saya memilih untuk terus berkhidmat sebagai pendidik kerana kerjaya ini amat bermakna dalam membentuk generasi berkualiti. Saya ingin menjadi sebahagian daripada tenaga pengajar yang berdedikasi dalam melahirkan modal insan cemerlang. Walaupun terdapat pelbagai cabaran, sokongan dan bimbingan daripada pelbagai pihak dapat membantu perkembangan profesional saya dalam bidang perguruan. Oleh itu, saya telah merancang pelan pembangunan diri dan kerjaya sebagai panduan untuk meningkatkan prestasi serta memastikan saya kekal bermotivasi dan berwawasan dalam dunia pendidikan.

-CikguJanany❤️-












Comments